Senast uppdaterad: Augusti 2023
Denna policy gäller för klagomål, juridiska meddelanden och annan kommunikation ("Klagomål") från tredje part ("du") som rör påstådda missbruk av Fruugos plattform eller Fruugos tjänster av Fruugos återförsäljare eller Fruugo självt. Policyn bör läsas tillsammans med våra Användarvillkor ("TOU") och Integritet Meddelande. Genom att skicka in ett klagomål till oss bekräftar du och samtycker till att vara bunden av denna policy.
Som tydligt anges i användarvillkoren görs alla produkter som visas på Fruugo tillgängliga för försäljning och säljs av oberoende tredjepartshandlare. Fruugo är varken köpare eller säljare av produkterna, och Fruugo är inte involverat i något skede av produktens leveranskedja. Vi tillhandahåller plattformen och agerar som handelsagent för återförsäljarna, så att återförsäljare och kunder kan genomföra transaktioner. Ett avtal som ingås vid försäljning av en produkt ingås endast mellan kunden och återförsäljaren. Vi är inte part i ett sådant avtal och vi tar inte på oss något ansvar som uppstår ur eller i samband med det. Vi hanterar inte, verifierar inte eller på annat sätt ser de relevanta produkterna, och vi tillhandahåller inte fullgörandetjänsten.
Som en ansedd online-återförsäljare tar vi dock alla klagomål på allvar. Integriteten på vår marknadsplats är av yttersta vikt för vår verksamhet och alla våra partners. Därför har vi försökt att göra det så enkelt som möjligt för tredje part att kontakta oss med eventuella klagomål.
Anmälan
För att säkerställa att ditt klagomål får snabb behandling, vänligen kontakta Fruugo med hjälp av följande meddelandemetoder. Fruugo ska inte hållas ansvarigt för en tredje parts underlåtenhet att använda rätt klagomålsformulär och/eller process, och de tidsfrister som anges nedan ska inte gälla för något sådant klagomål under omständigheter där den korrekta processen inte har följts. Vänligen se till att du rapporterar dina problem till Fruugo via lämplig kanal nedan:
Frågor om Fruugo och Fruugo kontakt
Hjälp
Du kan hitta svar på de flesta frågor genom att använda vårt Hjälpcenter.
Kundservice
Om du har några frågor om användningen av Fruugo webbplats, inklusive köp och försäljning, vänligen kontakta vårt kundtjänstteam genom angivna Hjälpcenter som gärna hjälper dig.
Klagomål gällande immateriell tillgång
Om du anser dig ha blivit utsatt för upphovsrättsintrång kan du använda våra särskilda formulär nedan för att anmäla det till våra jurister. Alla dessa formulär behandlas skyndsamt och granskas och åtgärdas i enlighet med Fruugos procedur för varsel och nedtagning.
Använd följande formulär för att i egenskap av rättighetsinnehavare eller varumärkesrepresentant anmäla ett påstått intrång:
Blankett för anmälan om intrång i immateriella rättigheter
Detta formulär nås också via hjälpcentret under ”Jag har en fråga om varumärke eller upphovsrätt”.
Andra meddelanden
Vu ber dig att skicka alla klagomål rörande påstått missbruk av Fruugos plattform, återförsäljares tjänster på Fruugo och regelfrågor till juristteamets e-postadress: legal @fruugo.com
Innehållet i klagomålet
Ditt klagomål måste innehålla all information och alla bevis som rimligen krävs för att till fullo styrka Klagomålet juridiskt och för att vi och den/de berörda återförsäljaren/återförsäljarna ska kunna förstå Klagomålet.
Klagomålet ska åtminstone innehålla en tydlig förklaring av de tillämpliga juridiska rättigheterna, grunderna och/eller skyldigheterna och all lagstiftning som åberopas; de fakta som rimligen stöder ditt påstående att det har skett en överträdelse av lagen; information om annonserna på Fruugo inklusive direkta hyperlänkar till de produkter som påstås göra intrång; varumärkesnummer i tillämpliga fall; jurisdiktioner som påverkas och all annan relevant information som hjälper Fruugo att hantera ditt klagomål så effektivt som möjligt.
Vänligen skicka inte in överdrivna, irrelevanta och/eller oklara dokument eller information, eftersom detta kommer att försena granskningen av ditt Klagomål. Vi förbehåller oss rätten att avvisa klagomål som är oklara eller saknar grund.
All information och alla dokument som lämnas till Fruugo ska vara på engelska eller översatta till engelska.
Kontaktuppgifter som lämnats till oss
I vår roll som förmedlande kommersiell agent för återförsäljare som använder Fruugo-plattformen är vi skyldiga att vidarebefordra information om ett Klagomål som påverkar en återförsäljare till den återförsäljaren. Fruugo tar sina skyldigheter avseende dataskydd på största allvar. Genom att skicka in ett klagomål samtycker du till att Fruugo vidarebefordrar dina klagomålsuppgifter till en återförsäljare och till behandling av alla personuppgifter som är nödvändiga för detta ändamål. Om du inte vill att din kontaktinformation som används för att lämna in Klagomålet ska vidarebefordras till återförsäljaren, se till att du anger tydliga sekundära kontaktuppgifter som kan vidarebefordras till återförsäljaren för att kontakta dig direkt. Du bekräftar och godkänner att du som ett resultat av att lämna in ett Klagomål kan komma att kontaktas av den eller de berörda återförsäljarna, som kan vilja diskutera eller bestrida Klagomålet. Du samtycker till att du kommer att samarbeta konstruktivt och i god tro med de berörda återförsäljarna och meddela oss omedelbart om resultatet av den relevanta diskussionen eller tvisten. Du samtycker också till att Fruugo inte ansvarar för några rättsliga eller ekonomiska konsekvenser, eller någon som helst skada som orsakas dig, som uppstår på grund av eller i samband med sådana diskussioner eller tvister.
Tidsfrister
Vi strävar efter att ge vårt första svar på ett Klagomål inom tre (3) arbetsdagar, men vi förbehåller oss rätten att ändra denna tidsgräns utan föregående meddelande.
Skicka inte dubbla klagomål eller upprepade meddelanden om samma klagomål, eftersom detta kan fördröja vår första svarstid. När det gäller all efterföljande kommunikation med dig kommer vi att svara så snart det är praktiskt möjligt, med hänsyn till kapaciteten hos vårt juridiska team och behovet av att prioritera de mest brådskande klagomålen. För att undvika tveksamheter kommer klagomål från myndigheter och tillsynsmyndigheter att prioriteras.
Om du anser att ditt Klagomål är brådskande, markera detta tydligt i ämnesraden på ditt Klagomål och inkludera en förklaring av skälen till detta (till exempel om det finns en allvarlig risk för skada för allmänheten).
Vårt svar
Förutsatt att du följer denna policy kommer vi inom rimlig tid att vidta alla åtgärder som vi anser vara både rättsligt motiverade och nödvändiga med hänsyn till omständigheterna. Vår respons kan (men behöver inte nödvändigtvis) omfatta avstängning eller borttagning av den eller de berörda annonserna i vissa eller alla jurisdiktioner, meddelande till återförsäljaren om problemet, kontakt med den eller de berörda återförsäljarna för att lösa problemet och/eller uppdatering av dig om vilka åtgärder som vidtagits.
Alla sådana åtgärder kommer att vidtas efter vårt fulla och absoluta gottfinnande och i enlighet med alla tillämpliga lagar. Vi varken försäkrar eller garanterar att någon åtgärd som vi vidtar kommer att vara effektiv, varken tillfälligt eller permanent, för att uppnå något mål och vi har ingen skyldighet att övervaka eller på annat sätt löpande kontrollera effektiviteten hos och/eller efterlevnaden av någon åtgärd som vi kan komma att vidta.
Vi förbehåller oss dessutom rätten att återinföra produktlistor och/eller återförsäljare, utan att meddela dig, om den rättsliga grunden för det relevanta klagomålet inte har styrkts i enlighet med denna policy eller på annat sätt.
Tvistlösning online
I enlighet med artikel 14.1 i förordningen om tvistlösning online tillhandahåller EU-kommissionen en plattform för tvistlösning online (OS-plattformen). Plattformen för tvistlösning online kan hittas med hjälp av: http://ec.europa.eu/consumers/odr .
Medling Enligt artikel 12 i EU:s förordning om en plattform för företag (2019/1150) ska medling tillhandahållas under vissa omständigheter.
Återförsäljare kan begära att en tvist som uppstår med Fruugo löses genom medling. Tvisten kan hänskjutas av endera parten till Centrum för effektiv tvistlösning (CEDR) där CEDR kommer att utse en medlare.
Detaljhandlarens klagomålsprocess för betalningar
Om du har några problem med den betalningstjänst som tillhandahålls av Fruugo, vänligen meddela oss genom att kontakta din dedikerade kontoansvarige. Din feedback hjälper oss att förbättra våra tjänster. Vi åtar oss att lösa ditt klagomål inom en månad från mottagandet.
Upphandlande enheter
För information om de juridiska avtalsslutande enheter som agerar på uppdrag av Fruugo, se TOU.
Allmänt
Denna policy regleras av lagarna i England och Wales och du underkastar dig härmed oåterkalleligen den exklusiva jurisdiktionen för domstolarna i England och Wales avseende alla tvister i samband med denna policy och rättigheter och skyldigheter i samband med policyn (inklusive eventuella icke-kontraktuella rättigheter eller skyldigheter).
Om en behörig domstol finner att någon del av policyn är ogiltig eller inte kan verkställas, samtycker du ändå till att domstolen ska sträva efter att verkställa parternas avsikter enligt policyn, och de återstående delarna av policyn ska förbli i full kraft och verkan.